2000-luvun aikana digitalisaatio on jyllännyt yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla. Tämä näkyy tavallisten ihmisten arjessa monilla tavoilla. Kaikista suurin muutos on kuitenkin tapahtunut taloudenhoidon ja rahan käsittelyn parissa. Lukuun ottamatta arkisia käteismaksuja käytännössä kaikki talouteen ja rahaan liittyvät toiminnot tehdään nykyisin sovellusten ja digitaalisen infrastruktuurin avulla.
Yksi merkittävimmistä digitaalisista taloudenhoidon välineistä on digitaalinen lompakko. Perinteisen nahkalompakon tavoin digitaalista lompakkoa käytetään sekä rahan että paikoitellen myös henkilötietojen ja dokumenttien säilömiseen. Mitä digitaalisista lompakoista tulisi tietää, ja miten niiden käytöstä saa eniten irti?
Digitaaliset lompakot käytännössä
Käytännössä digitaaliset lompakot ovat sovelluksia, joihin käyttäjän maksutiedot ja salasanat on säilötty turvallisesti. Yksi lompakko voi sisältää usean maksutavan tiedot, ja näin samaa lompakkoa voidaan käyttää monien maksutapojen ja -sovellusten kanssa.
Digitaaliset lompakot mahdollistavat maksamisen nopeasti ja helposti niin sovellusten välillä kuin lähimaksuilla. Niiden toinen vahvuus on vahva tietoturva. Luotettavat ja laadukkaat digitaaliset lompakot suojaavat maksu- ja henkilötiedot tehokkaasti salausten ja salasanojen taakse. Digitaalisten lompakkojen avulla perinteinen salasanojen ja tunnuslukujen kanssa sähläämisen voi unohtaa hyvillä mielin.
Digitaalisten lompakkojen potentiaali
Vaikka digitaaliset lompakot ovat suhteellisen uusi ilmiö arkisen taloudenhoidon parissa, niin niiden voi olettaa yleistyvän lähitulevaisuudessa. Digitaitojen yleistyessä ja sovellusten kehittyessä digitaaliset lompakot tulevat korvaamaan perinteisen lompakon arjessa täysin.
Digitaalisten lompakkojen potentiaalista saa eniten irti älypuhelinten avulla. Suomessakin yhä useampi kuluttaja maksaa arkiset ostokset lähikaupan kassalla älypuhelimen lähimaksusovelluksella, joka ei toimisi ilman digitaalista lompakkoa. Yrityksille digitaalisten lompakkojen ominaisuudet mahdollistavat erilaisten kanta-asiakasohjelmien, digitaalisten alennuskuponkien ja muiden liiketoimintaa tehostavien ja asiakassuhteita parantavien konventioiden käyttöönottamisen helposti ja kustannustehokkaasti.
Yritykset ovat kiinnostuneita digitaalisista lompakoista myös asiakastietojen keräämisen vuoksi. Digitaalisten lompakoiden käyttötottumusten perusteella yritykset voivat optimoida omaa markkinointiaan ja toimintaansa yhä tehokkaammin ja tehokkaammin. Kuluttajien näkökulmasta tässä piilee riski yksityisyyden menettämisestä. Siksi lainsäädännön ja yritysten sääntelyn on oltava ajan tasalla. Tällöin kuluttajat ja yritykset voivat hyötyä digitaalisten lompakkojen käytännöllisyydestä ilman yksityisyydensuojan särkymisestä.
Digitaalinen talous globaalissa maailmassa
Ihmisten muuttaessa yhä enemmän maaseuduilta kaupunkeihin, sekä kaupunkien asuinalueiden jakautuessa hyviin ja huonoihin alueisiin on tärkeää, että kaikille taataan mahdollisuus ottaa kokonaisvaltaisesti yhteiskunnan ja talouden toimintoihin. Kun perinteisiä pankkikonttoreita suljetaan ja pankkiautomaatit ovat yhä harvinaisempi näky, digitaaliset lompakot voivat auttaa pitämään syrjäseutujen ja huono-osaisten kaupunginosien asukkaat mukana talouselämässä. Digitaaliset lompakot mahdollistavat raha-asioiden hoitamisen sähköisesti ja monipaikkaisesti.
Digitaaliset lompakot ja kryptovaluutat
Digitaaliset lompakot ovat saaneet nostetta kryptovaluuttojen kehityksen seurauksena, eikä näistä ilmiöistä voi puhua mainitsematta molempia. Kryptovaluuttoja, kuten Dogecoin, säilötään joko fyysisillä tallennuslaitteilla tai digitaalisissa lompakoissa. Usein kryptovaluuttojen yhteydessä digitaalisista lompakoista puhutaan kryptolompakkoina. Vaikka kryptolompakot ovat yksi digitaalisten lompakoiden kategoria, on muistettava, että kryptovaluuttojen säilöminen ei ole ainoa digitaalisten lompakoiden käyttötarkoitus.
Esimerkkitapaus digitaalisen lompakon käytöstä
Tällä hetkellä suurimmat ja merkittävimmät digitaaliset lompakot ovat kansainvälisten suuryritysten luomia sovelluksia. Yrityksillä, joilla on omaa monipuolista sähköistä liiketoimintaa, digitaalisen lompakon ottaminen käyttöön on mitä tehokkain tapa tehostaa myyntiä ja lisätä käyttäjäystävällisyyttä.
Esimerkiksi Google yhdisti vuonna 2018 Google Wallet ja Android Pay -sovelluksensa Google Pay -palveluksi. Uusi palvelu on yksi markkinoiden merkittävimmistä digitaalisista lompakoista. Se mahdollistaa rahan tallettamisen suoraan Android -käyttöjärjestelmää käyttävälle puhelimelle. Lompakkoa voi käyttää ostosten tekemiseen niin Googlen omassa sovelluskaupassa kuin kaikissa niissä verkkokaupoissa ja muissa palveluissa, jotka ovat valinneet tarjota Google Payn maksuvaihtoehtona asiakkailleen. Googlen lisäksi Amazonin ja Applen kaltaiset teknologiajätit ovat kehittäneet omia digitaalisia lompakoitaan.